Heb je een kantoorfunctie? Dan gebruik je waarschijnlijk de hele dag je toetsenbord. Dikke kans dat je ook snel en foutloos blind kunt typen. Toch kun je nóg sneller en efficiënter werken in Office. Hoe? Door sneltoetsen te gebruiken. In dit blog zetten we de meest voorkomende toetsencombinaties op een rij. Bovendien krijg je van ons ook nog een paar superhandige ezelsbruggetjes, zodat je ze nooit meer vergeet!

Ken je dit? Je zit lekker te typen en dan wil je iets speciaals doen met de tekst. Een woord Bold maken bijvoorbeeld. Je stopt met typen, je selecteert het woord en drukt op de knop Bold op de werkbalk. Daarna klik je weer naast het woord en gaat weer verder met typen. Oké, het werkt best zo. Maar het haalt de vaart er wel flink uit. Kan dat nu niet slimmer?

Zeker, dat kan! Wanneer je jezelf de sneltoetsen hiervoor aanleert, en voor een groot aantal andere veel voorkomende functies, kan je dit veel sneller en efficiënter doen!

Waarom sneltoetsen gebruiken?

  • Het is eenvoudig aan te leren.
  • Het voorkomt RSI.
  • Het maakt je werk veel efficiënter.

 

Handige toetscombinaties
Voor veel sneltoetsen zal je gebruik maken van de CTRL-toets. Probeer de volgende sneltoetsen eens uit. Ze werken in Word, PowerPoint en Outlook, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook gebruiken bij het typen van een statusupdate in Facebook.

  • CTRL + pijltje naar links of rechts: navigeren per woord.
  • CTRL + pijltje naar boven of beneden: navigeren per alinea.
  • CTRL + BACKSPACE: verwijder het woord links van de cursor.
  • CTRL + DELETE: verwijder het woord rechts van de cursor.
  • CTRL + SHIFT met pijltjestoetsen: selecteren van het woord (Links/ rechts) of van een alinea (boven / beneden).

De meest bekende sneltoetsen op een rij (mét ezelsbruggetje!)


Bovenstaande sneltoetsen zijn de basissneltoetsen die in vrijwel alle MS Office- producten werken. Een mooi begin om te starten met het gebruik van sneltoetsen. En je zal zien, dat smaak naar meer!